طرز کار اشعه ایکس چیست؟

طرز کار اشعه ایکس چیست؟

فروردین-2-1402
ادمین

پرتوی ایکس از جمله پرتو های الکترومغناطیسی است، که دارای طیف  های  وسیعی می باشد. این امواج کاربرد زیادی در صنایع ، پزشکی و تحقیقات دارند.

باید در مورد خطرات ناشی از این امواج بر نحویه بکارگیری آن ها نظارت دقیق صورت بگیرد. کلیه اپراتورها باید از خطرات احتمالی و آسیب های غیر اصولی این دستگاه ها  آشنایی پیدا کنند. مراکزی که بیشترین کاربرد را دارند، فرودگاه ها و بخش های کنترلی است.

هرچند که میزان پرتو ایکس، در تمامی حالات آزمایش شده از حد مجاز پایین تر بوده است، اما در هر حال تماس با این پرتو حتی در دوزهای پایین می تواند برای انسان عوارضی به همراه  داشته باشد.

 بنابراین به پرسنل شاغل در این واحد ها آگاهی  بیشتری در مورد خطرات پرتو و نحوه کار کردن ایمن با این دستگاه به آن داده شود.

 

خطرات ناشی از اشعه ایکس

اشعه ایکس یکی از قدیمی ترین روش های تصویربرداری است. طبق گفته های اکثر پزشکان مزیت حاصل از تشخیص صحیح بیشتر از آن است، اما با این وجود هنوز نکته های ایمنی است که باید در نظر گرفته شود.

قرار گرفتن زیاد  در معرض اشعه ایکس باعث سرطان می شود، اما به طور کلی در اشعه ایکس میزان ضرر اشعه ایکس  برای بدن کمتر است، بزرگسالان در برابر اشعه ایکس حساسیت کمتری دارند. 

برای عکس اشعه ایکس از کودکان باید آن هارا محصور کرد که از تکرار عکس جلوگیری شود، اگر شما هم در اتاق خواستید بمانید حتما از روپوش سربی استفاده نمایید.

در هنگام بارداری وقتی می خواهید از اشعه ایکس استفاده کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید شاید روش بهتری ارائه دهد که به کودک شما آسیب نرساند، و کودک شما در معرض اشعه ایکس قرار نگیرد.

احتمال بروز واکنش آلرژی به ماده حاجب وجود دارد. اما این اتفاقی نادر است، از پزشک خود در مورد علائم آن بپرسید و اگر در محل تزریق ، ورم ،درد یا قرمزی دارید ، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بیشتر بخوانید:

دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان می دهد

 

اشعه ایکس چیست؟

ویلهلم رونتگن آلمانی، اشعه ایکس را کشف کرد که جزو امواجی است که به آن ها امواج  الکترومغناطیسی می گویند.

امواج مادون قرمز،امواج ایکس،امواج  رادار،امواج رادیویی، امواج تلویزیونی،نور مرئی، امواج فوق بنفش همگی یک خاصیت مشترک دارند و آن این است  که همگی آن ها امواج الکترومغناطیسی هستند.

طول موج یا فرکانس تنها تفاوت آن ها است. تفاوت آن ها در طول موج موجب نفوذ کمتر یا بیشتر آن ها در درون  اجسام می شود.

اسم دیگر اشعه ایکس رونتگن است

طول موج پایین و قدرت بالای امواج ایکس و گاما باعث شده بتوانند به راحتی در اجسام نفوذ کنند.

اشعه ایکس از بدن انسان عبور می کند. همانطور که بعضی شیشه  کاملا شفاف هستند و بعضی کدر یا مات، به همان صورت بافت های بدن به امواج ایکس اجازه عبور می دهند مانند: پوست یا عضلات. بر خلاف پوست و عضلات ،استخوان اجازه عبور اشعه ایکس را نمی دهد.

وقتی اشعه ایکس را به قسمتی از بدن می تابانیم  این اشعه از پوست و عضلات گذشته اما از استخوان ها عبور نمی کند و راه عبور را سد می کند.

در روش رادیوگرافی از یک فیلم استفاده می شود که به اشعه ایکس حساس است، این فیلم یک صفحه پلاستیکی خاص است.

وقتی اشعه ایکس به  این فیلم می تابد، برخورد اشعه باعث تغییراتی در این  صفحه می شود ، از جمله اینکه اشعه ایکس از هر کجا رد شود آن را سیاه می کند اما از هر کجا نتواند عبور کند آن را سفید می کند.

 

آیا اشعه ایکس یا رادیواکتیو برای بدن مضر است

اشعه ایکس و اشعه گاما هر دو باید به میزان مشخصی  به بدن ما وارد شوند و بیشتر از آن برای ما مضر و خطرناک است. اگر زیاد اشعه به بدن ما وارد شود موجب اختلال در تکثیر سلول های می شود و بیشتر از آن موجب سرطان و حتی مرگ می شود.

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید

در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
نظرات کاربران