ایکس ری چست و نحوه کارکرد دستگاه ایکس ری

ایکس ری چست و نحوه کارکرد دستگاه ایکس ری

مرداد-18-1401
ادمین

ایکس ری 

ایکس ری چیست ؟ دستگاه ایکس ری(X-RAY)  یک نوع ماشین است که با کمک اشعه ایکس ، کار شناسایی خصوصیات و ویژگیهای شیمیایی و فیزیکی مواد را بصورت سریع و بلادرنگ در اختیار اپراتور دستگاه قرار می دهد.

دستگاه ایکس ری یا به معادل انگلیسی آن (X Ray) دستگاهی می باشد که به آن تونل تصویربرداری هم می گویند و برای بررسی کردن وسایل و اشیاء قابل حمل برای افراد می باشد و در مکان های عمومی مثل دستگاه ایکس ری فرودگاه و یا سازمان های خاص که ورودی در آنها بسیار حائز اهمیت میباشد قرار دارد و مورد استفاده قرار می گیرد.

 

ایکس ری چیست و نحوه کارکرد دستگاه ایکس ری

دستگاه ایکس ری دارای سطحی می باشد که میتواند وسایل را روی آن قرار داد و از آن عبور داد، دستگاه ایکس ری با استفاده از تکنولوژی ایکس تصویربرداری کرده و تمامی اجسام را که از زیرش عبور می کنند مورد بررسی قرار می دهد.

اگر بخواهیم به تاریخچه دستگاه ایکس ری اشاره کنیم باید بگوییم که این دستگاه، دستگاهی به روز می باشد و مدت زمان زیادی از اختراع این دستگاه نمی گذرد.

انواع دستگاه های موجود در بازار را بالا ترین کیفیت و نازل ترین قیمت از شرکت انطباق گستر سپهر بخواهید. برای خرید دستگاه ایکس ری با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

دسته بندی و جایگاه دستگاه های ایکس ری (X-RAY)

دستگاه های ایکس ری دارای  کارکردها و موارد مصرف گوناگون بوده که بر اساس نوع ورودی ( داده ها ) ما در این مقاله آنها را به پنج دسته کلی تقسیم می کنیم .

  1. دستگاه ها ی بازرسی ایکس ری (X-RAY) چمدانی و بسته ها

  2. دستگاه های بازرسی ایکس ری (X-RAY) خودرویی سبک و کامیونت ها
  3. دستگاه های بازرسی ایکس ری (X-RAY) کانتینری و گمرکی
  4. دستگاه های بازرسی ایکس ری (X-RAY) مواد غذایی
  5. دستگاه های ایکس ری (X-RAY) مرتبط با انسان و حیوان (بهره برداری پزشکی)

 

ایکس ری

ایکس ری معرفی شده در بالا دارای ابعاد و اندازه های مختلف می باشد که با بررسی کردن برخی از آنها در ادامه به آن می پردازیم.

  • دستگاه ایکس ری خودروی سبک و کامیونت ها: این دستگاه در ورودی و خروجی اماکن مهم مانند گمرک ها، مرز ها و... نصب و مورد بررسی قرار می گیرد این دستگاه به راحتی خودرو را اسکن کرده و از محتویات آن اطلاع کسب می کند.
  •  دستگاه ایکس ری کانتینری: با توجه به بالا بودن حجم واردات و صادرات و با توجه به اینکه نمیشود همه ی کانتینر ها را با دست مورد بررسی قرار داد دستگاه ایکس ری بسیار به کمک افراد آمده است و روند نظارت را بسیار افزایش داده است از طرفی بسیاری از این کانتینر ها پلمپ بوده و امکان بازرسی ندارد.
  •  دستگاه ایکس ری مواد غذایی: تولید کنندگان مواد غذایی وظیفه این را دارند که به هت سلامتی غذاهای تولید شده آنها را در نوار نقاله قرار دهند و مواد را از آنها عبور دهند.
  • دستگاه ایکس ری انسانی و حیوانات: این دستگاه نیز اهداف مختلفی دارد که مهمترین آنها : 
  1. ایکس ری های انسانی برای بازرسی موارد امنیتی و ایمنی
  2. ایکس ری برای حوزه سلامت ( رادیولوژی)
  3. دستگاه ایکس ری دندانپزشکی

 

بعنوان مثال 6040( یعنی عرض 60 سانتیمتر و ارتفاع 40 سانتیمتر ، 8585 ( عرض وارتفاع به اندازه هم یعنی 85 سانتیمتراست )

سازمان ها ، شرکت ها و اماکن مهم با توجه به نوع کارکر ، اهداف سازمانی و مأموریت های خود و با توجه به ابعاد تونل ورودی ، قدرت ژنراتور و ... اقدام به سفارش و خرید دستگاه می نمایند .

موارد مصرف دستگاه های ایکس ری چمدانی بیشتر در فرودگاه ها  ، ایستگاه های راه آهن ، اماکن مهم دولتی ، سازمان های مالی و پولی ،  گمرکات ، معادن فلزات گرانبها ، اماکن مهم زیارتی ، هتل ها ، شرکت های قطعه سازی ، سازمان های نظامی و انتظامی و ... می باشد. تا وظیفه کنترل ، بازرسی و نظارت با سرعت و دقت بیشتری انجام شود.

در برخی مواقع استفاده از این دستگاه ها باعث حفظ شأن و شخصیت مراجعین میشود که بصورت اتومات لوازم همراه خود را با توجه به تابلو ها و اعلانات قبلی داخل دستگاه قرار می دهند .

 

بیشتر بخوانید

راکت بازرسی

گیت بازرسی

 

این دستگاه با برند آریوتک توسط بخش خصوصی بومی سازی شده  است .

در برخی از مواقع دستگاه های فوق را بر روی خودرو نصب نموده که علاوه بر قابل حمل بودن ، بازرسی ، کنترل سمینارها و مراسمات ؛ در مناطق یا اماکنی که مجهز به دستگاه های ثابت نبوده و اشخاص مهم کشوری ، لشکری و یا میهمانان مهم خارجی قصد بازدید دارند مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند .

 

 

ب) دستگاه های مواد مخدر یاب و مواد منفجره یاب پرتابل و قابل حمل

 

این دستگاه ها در بیشتر مواقع در ماموریت های انتظامی و نظامی به منظور بازرسی و کنترل بسته های مشکوک که امکان خطر داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند .

 

    2- دستگاه های بازرسی  ایکس ری X RAY  خودرویی سبک  و کامیونت ها

این دستگاه ها معمولا دارای توان ژنراتور بیشتری نسبت به انواع چمدانی می باشند .

 

این دستگاه ها ، در ورودی و خروجی اماکن مهم ، مبادی ورودی و خروجی گمرکی ، مرزها و ... نصب و مورد بهره برداری قرار می گیرد

با توجه به نیاز کاربران میتوان سیستم ها را کاملا مکانیزه نمود تا کار ثبت پلاک خودرو ، تصویر برداری زیر خودرو با فایل ها اسکن خودرو توسط ایکس ری منطبق شد تا دستگاه های ذیربط در صورت لزوم بهره برداری لازم را انجام دهند .

این دستگاه ها قادر هستند با سرعت بین 5 تا 40 کیلومتر خودرو در حال حرکت را بازرسی و اسکن نموده که سرعت حرکت توسط سفارش دهنده به تولید کننده مشخص و برنامه ریزی می گردد.

 

 

 

3- دستگاه های بازرسی ایکس ری کانتینری و گمرکی

   با توجه به حجم واردات و صادرات کالا در مبادی گمرکی عملا نظارت و بازرسی دستی توسط انسان غیر ممکن بوده و از طرفی با عدم اطمینان انجام می شود و بازکردن پلمپ کانتینر ها توسط مأمورین نیز مشکلات بعدی را برای گمرکات و محصولات در پی دارد. این موارد ضرورت بکارگیری دستگاه های بازرسی با سرعت متناسب و بالا را در گمرکات کشور ها توجیه نموده و هرگونه سرمایه گذاری دولتی و خصوصی نیز در این زمینه ارزشمند و مفید است .

همچنین با توجه به نیاز بازارهای هدف به تجهیزات ، قطعات و محصولات وارداتی و سرعت عمل در ترخیص کالا نیز ، ضرورت های بکارگیری دستگاه های بازرسی گمرکی را دوچندان می نماید.

علاوه بر گمرک ، نیروهای های امنیتی و انتظامی نیز از این دستگاه ها در گذرگاه های مهم و اصلی که امکان قاچاق کالا ، اسلحه و مهمات ، مواد مخدر و ... استفاده می نمایند.

 

ایکس ری (X-RAY)

4- دستگاه های کنترلی ایکس ری مواد غذایی

اخیرا این قبیل دستگاه ها مورد توجه سازمان های مرتبط با کنترل و ایمنی مواد غذایی قرار گرفته است .

تولید کنندگان مواد غذایی موظف هستند به جهت سلامت و بهداشت غذاهای تولید شده و کنترل محتویات بسته ها و قوطی ها و موادی که از مسیر نوار نقاله در حال عبور هستند را با استفاده از این دستگاه های مخصوص کنترل و نظارت نمایند.

 

 

خرید دستگاه ایکس ری X-RAY پزشکی و بیمارستانی

 

5- دستگاه های ایکس ری انسان

این دستگاه ها نیز با توجه به هدف استفاده به انواع مختلف  تقسیم می شوند که به مهمترین آنها اشاره می گردد.

الف ) دستگاه های بازرسی ایکس ری انسان برای موارد امنیتی و ایمن

ب ) دستگاه های ایکس ری ( رادیولوژی )  برای حوزه سلامت

ج ) دستگاه های ایکس ری دندانپزشکی

نظرات کاربران

فرم ارسال نظر

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید

در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
نظرات کاربران

احمد حیدریان

سلام آیا میشه امامزاده بی بی زینب روستای ما یه دستگاه ایکس ری معمولی داشته باشه و اهدایی باشه یا علی

شرکت انطباق گستر سپهر

شرکت انطباق گستر سپهر

سلام و عرض ادب ما شرکت خصوصی هستیم و توان اهدا نداریم ، میتونیم تخفیف بهتون بدیم لطفا با شماره 02144733549 تماس بگیرید

زعفرانی

سلام قیمت دستگاه ایکس ری فرودگاهی چنده در ابعاد کوچکتر یا اگر شما دارید میشه ازش استفاده کرد یکبار

شرکت انطباق گستر سپهر

شرکت انطباق گستر سپهر

سلام تولید در هر ابعادی امکان پذیر است

کاظمی

سلام روزتون بخیر میخواستم بدونم دستگاه ایکس ری موجودات جاندار خون سرد رو هم نشون میده و اگر نشون میده چطور نشون میده ؟ ممنون میشم یه طوری جوابشو بهم بگین

شرکت انطباق گستر سپهر

شرکت انطباق گستر سپهر

سلام و درود بر شما . در داخل دستگاه های ایکس ری هر وسیله ، شی ، جاندار و بی جان که باشد نشان می دهد. ولی با توجه به وجود اشعه ایکس عبور جانداران از داخل تونل دستگاه خطرناک بوده و پیشنهاد نمیگردد. بیرون دستگاه ها امن هستند ولی داخل دستگاه اشعه ایکس وجود دارد که برای سلامتی مضر است . این اشعه برای مواد غذایی بی تاثیر هستند.